tirsdag 31. mars 2009

Luthersk Universitetsmisjon

Det er sjelden at brasilianere er tidlig ute. Stort sett har jeg vent meg til at forespørsler kommer i siste liten, men denne gangen kom henvendelsen tidlig. Den kom faktisk så tidlig at jeg nesten hadde glemt at jeg for syv måneder siden sa ja til å tale på en weekend for universitetstudenter i Florianópolis. Jeg må innrømme at jeg var litt spent da jeg satte meg på bussen og gjorde meg klar til den fem timers lange turen sørover. Det var studentpresten som hadde invitert meg til å komme, og selv om jeg ikke kjenner så mange i Florianópolis, så hadde jeg hørt om denne studentgruppen som forkortet kaller seg MUNIL (Luthersk Universitetsmisjon).


Vi møttes ved universitet og dro med buss til et strandhus helt i sørspissen av øya Santa Catarina. Guttene slo opp telt i hagen og jentene ryddet plass til oppblåsbare madrasser inne på golvet. Til sammen var vi ca. 40 deltakere, de fleste i alderen 20-30 år. Temaet jeg skulle tale over var ”Kristenlivets ulike faser”. Jeg presenterte fire ulike faser som jeg tror mange kan kjenne seg igjen i. Mellom hver fase hadde jeg satt av tid til samtale, og det var tydelig at denne gjengen er vant til å dele med hverandre og snakke sammen om hva de tror på.

Det må være flott å komme som ny student til en storby som Florianópolis og møte et studentfellesskap slik som MUNIL. Gruppen har faste møter hver onsdag og lørdag kveld, og tilbyr i tillegg bibelstudier og weekender. I år feirer MUNIL 30 års jubileum. Det er ventet at mange av de gamle medlemmene vil dukke opp på jubileumsfesten. Flere av dem kan fortelle om medstudenter som stadig inviterte til møter i MUNIL. Til slutt ble de med, kanskje for å få slutt på maset, og opplevde til sin overraskelse å komme inn i et godt miljø der de fikk venner og etterhvert også ble kjent med Jesus. MUNIL ønsker å være et sted der studenter kan finne et kristent fellesskap og bli bevart i troen. De er åpne for samtaler og det skal være lov å uttrykke tvil og usikkerhet. Men samtidig er studentene i MUNIL tydelige på at de har en oppgave; midt i en urban universitetskontekst er de er kalt til å være Kristi vitner for lærer og medstudenter.



(Det kommer også til å stå om MUNIL i Misjonstidende)

Ingen kommentarer: