søndag 16. august 2009

Modul om Timoteusbrevene

Denne uken skal jeg ha undervisning for 1. klasse om Timoteusbrevene. Jeg har ikke hatt denne modulen før og har brukt mye tid de siste ukene på å forberede meg. Det er alltid litt slitsomt å ha en modul for første gang, men det er utrolig lærerikt!

Paulus er veldig opptatt av lærespørsmål i disse brevene. Igjen og igjen advarer han mot dem som forkynner en annen lære og han ber Timoteus om å holde seg vekke fra dem. De som lurer andre og fører folk på avveie, lurer egentlig seg selv og vil selv havne på avveie. Det vil altså si bort fra Jesus og den veien som fører til liv og frelse.

I stedet skal Timoteus holde fast på det han har lært og fått overlevert både av Paulus, men også av sin mor og bestemor. Timoteus har fått opplæring i de gamle Skriftene og nettopp de peker fram mot Jesus og fører til frelse. Paulus understreker i disse brevene viktigheten av å holde fast på Guds Ord. Mot slutten av sitt andre brev sier han til Timoteus: "Men du skal holde fast på det du har lært og er blitt overbevist om. Du vet jo hvem du har lært det av. Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus" (2 Tm 3:14-15.




Ett av de mest kjente versene fra Timoteusbrevene må være 2 Tm 3:16. Bibelen er skrevet av mennesker, men den er inspirert eller innåndet av Gud!


"Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd."

Paulus er fange i Roma når han skriver sitt siste brev til Timoteus. Framtidsutsiktene virker mørke og apostelen ser for seg at han snart kommer til å dø som martyr. Men han kan se tilbake på livet sitt med glede og takknemlighet! Helt siden Jesus viste seg for ham på veien til Damaskus har han tjent Gud og dedikert seg helt til den oppgaven han ble kalt til. Han har opplevd forfølgelse, sykdom, smerte og tortur, men med Guds hjelp har han fullført løpet og bevart troen. Nå ser han med forventning fram mot det som skal komme. Han er sikker på at rettferdighetens krans ligger klar for ham, og Jesus selv skal krone ham!

"For nå blir jeg ofret, og tiden er inne da jeg skal bryte opp. Jeg har stridd den gode strid, fullført løpet og bevart troen. Nå ligger rettferdighetens krans klar for meg. Den skal Herren, den rettferdige dommer, gi meg på den store dagen, ja, ikke bare meg, men alle som med kjærlighet har ventet på at han skal komme." 2 Tm 4:6-8

1 kommentar:

Frode sa...

Ja, det er ikke mye man lærer så mye av som å undervise. Timoteusbrevene er interessante, lykke til!