onsdag 10. februar 2010

Et glimt fra Norge

I Brasil har vi sommerferie, men denne gangen valgte jeg å bytte ut brasiliansk sommer med norsk vinter. Det er fint å være i Norge litt. I desember fikk jeg med meg en flott julekonsert og det ble også tid til å treffe venner og familie, lage julekaker og pynte juletre.

Nå i januar har jeg benyttet muligheten til å bli kjent med noen av dere som støtter arbeidet i Brasil. Til vanlig foregår jo det meste av kontakten via mail og brev, men det er fint å kunne møtes ansikt til ansikt også. Det er viktig for meg å se den tjenesten jeg gjør i Brasil i sammenheng med tjenesten til den kirken jeg tilhører i Norge. Det er verken mulig eller hensiktsmessig at alle skal reise langt av sted, men jeg har fått muligheten til å gjøre det, og det er jeg glad for. Men jeg er også glad for at det var en kirke som sendte meg ut og at jeg nå får jeg jobbe i team med flere menigheter i Norge som har NMS sitt arbeid i Brasil som sitt misjonsprosjekt.

Jeg merker jo at jeg savner Brasil når jeg er i Norge. Det var derfor veldig kjekt å tilbringe noen dager sammen med fire flotte brasilianske ungdommer. Thales har gått på FATEV og begynte i høst på mastergradsstudiet på Misjonshøgskolen. Han og kona, Carol, bor på Sola og er aktive i Sørnes menighet. Welton og Mateus er studenter på Hald Internasjonale Senter og har praksis i Bergen. Jeg hadde med meg disse fire ungdommene på en liten turné på søndag. Først besøkte vi Bymenigheten i Sandnes og så tok vi båten til Karmøy og var med på ettermiddagsgudstjeneste i Avaldsnes menighet. Vi spilte, sang og fortalte fra Brasil. Jeg tror menighetene satte pris på Brasilbesøket og ungdommene syntes det var stas å få gjøre noe slikt i lag. Dessuten var det kjekt for dem å møte menigheter som har et særlig engasjement for Brasil.

Jeg kan forstå at den norske vinteren med snø, mørke og kulde er fascinerende for en brasilianer. Men til nå hadde de fire vennene mine egentlig ikke hatt noen nærkontakt med snøen. Det måtte vi gjøre noe med! Så etter en dag med menighetsbesøk, utstyrte vi oss med varme klær, ski og diverse akebrett og satte kursen mot kirkebakkene. I starten tok nybegynnerne det ganske rolig, men de oppdaget fort at dette var gøy og at det er mulig å renne både forlengs og baklengs, på rad og i rekke. Vi hadde noen herlige timer i snøen med masse latter og gledeshyl. Det er litt av en opplevelse å se fire ungdommer på over 20 år sette utfor bakken for aller første gang!

(Dette har også stått i Misjonstidende)

Ingen kommentarer: