søndag 12. oktober 2008

Recife med Kirkens Nødhjelp

Da er jeg hjemme igjen etter en liten uke i Recife i Nordøst-Brasil.

Bjarte Vikingstad som jobber i Sjømannskirken og bor i Cabo Frio, og jeg reiste for å være tolker for en gruppe på 9 nordmenn fra Kirkens Nødhjelp. Jeg var veldig spent på å om jeg ville få til å tolke, men siden Bjarte også skulle være med, våget jeg å si ja. Og det gikk ganske greit! Av og til sleit jeg med å finne de rette ordene, og særlig organisasjonsnavn og målenheter var vanskelig, men det gikk langt bedre enn jeg hadde fryktet. Det var faktisk ganske kjekt!!


Og så var det en flott gruppe vi reiste sammen med! Tre var ansatte i KN og seks var frivillige. De skulle bli kjent med en del prosjekt med tanke på fasteaksjonen. Vi besøkte en skole, en slags alternativ helsestasjon, et miljøprosjekt, et senter som jobber med HIV og Aids og så var vi på landsbygda og besøkte familier som får hjelp til å samle regnvann både til husbruk og jordbruk.

Det er veldig varmt og tørt i innlandet i Nordøst. Utfordringen er derfor å ta vare på regnvannet slik at det kan brukes hele året. Vi så mange vanntanker, demninger og brønner. Det var utrolig å se hva de har fått til, og hvor mye det går an å plante og hvor grønt det kan bli bare én har vann! Mange familier får hjelp og målet er å bygge 1 million vanntanker.


Brasilianere er generelt vennlige og gjestfrie, men brasilianere fra Nordøst er om mulig enda mer vennlige og gjestfrie. Én av familiene vi besøkte inviterte oss på middag, et kjempemåltid med omtrent bare egenprodusert mat. Herlig!

Så lo vi masse, pratet, gikk på marked, sang og ble gode venner! :)


Veldig kjekt med en slik annerledes uke. Og interessant å se litt av arbeidet til KN her i Brasil. Kjære KN-venner, kjempekjekt å bli kjent med dere!!

Og nå tror jeg at jeg har kommet over litt av min tolkeangst... hehe!

Ingen kommentarer: